Är du sugen på Mopedkörkort (AM) ?

Mopedkort hos oss

Vårt mopedpaket består av minst 8  åtta timmars teoriundervisning samt fyra timmar körning. Du kommer bland annat få lära dig trafikens grunder, fordonskännedom och ansvarstagande i trafiken.

När du kör med oss kommer säkerheten främst.

Personer under 18 år måste ha målsmans godkännande för att börja utbildningen.

När kan jag börja?

Steg nr 1 av mopedutbildningen är teoriundervisningen. Teoretisk undervisning är obligatorisk för att kunna köra praktiskt.

När våren och sommaren kommer är det många som är sugna på mopedkörkortet. För att få påbörja den obligatorisk praktiska delen av utbildningen måste du först tagit del av den teoretiska undervisningen.  Under sommaren kan det vara väntetid på både teorikursen och den praktiska körningen.

Teorikursen har ingen undre åldersgräns så som den praktiska körningen där åldersgränsen är 14 år och 9 månader. För att få genomföra den praktiska delen måste du ha ditt körkortstillstånd beviljat och klart!

Vad gäller vid AM-utbildning?

För att få övningsköra med Moped klass I måste du:

• Vara minst 14 år och 9 månader gammal.
    • Ha ett giltigt körkortstillstånd.
    • Vara inskriven hos en utbildare och övningsköra där. Privat övningskörning är inte tillåtet.

OBS! Det är tillåtet för personer som är yngre än 14 år och 9 månader att genomföra den teoretiska delen av utbildningen, men för själva körningen måste åldern 14 år och 9 månader vara uppfylld.

För att sedan få ditt AM-körkort måste du också:

• Ha genomgått minst åtta timmar lärarledd teori och fyra timmars körning.
    • Vara permanent bosatt i Sverige eller ha studerat här i minst sex månader.
    • Ha fyllt 15 år.
    • Ha gjort ett godkänt kunskapsprov hos Trafikverket. Du måste ha fyllt 15 år för att få genomföra kunskapsprovet.
Läs mer om Moped klass I

*Trafikskolan förbehåller sig rätten att stänga mopedsäsongen när vi bedömer att vädret inte är lämpligt ur övningskörningssynpunkt. Denna bedömning gör vi utifrån vår yrkesroll, med hänsyn tagen till elevens säkerhet, detta med en samlad bedömning av väder, vind, vägunderlag samt lärarens arbetsmiljö. I första hand görs alla bedömningar med elevens säkerhet i fokus. När säsongen stänger rekommenderar vi alla elever att hålla teorin aktuell under vinterhalvåret.

Mopedpaketet
8 timmar lärarledd teori
4 timmar körning
Teoriböcker